- Nutid
Järnvägen
Perstorps port till världen
Carl Wendt, ägare till Gustafsborgs Säteri, behövde transportera ved till Danmark och såg till att en järnvägsstation byggdes i Perstorp. 1875 invigdes Skånebanan med sträckan Hälsingborg-Hässleholm. Som en följd av att järnvägen anlades och företag grundades ökade Perstorps folkmängd och flera nya hus byggdes kring järnvägsstationen. Perstorp blev ett stationssamhälle.

Tidens utveckling sitter i spåren
När stationen i Perstorp byggdes räknades den som tredje klassens station med två sidospår och ett pumphus av trä, placerat öster om stationshuset. Banvaktsstugan vid järnvägsövergången söder om spåren tillkom också år 1875 men revs 1978. År 1942 blev järnvägen förstatligad, inlemmades med SJ, och banan elektrifierades.
Från häst till diesel
Omkring 1905 byggdes också en cirka fem kilometer lång smalspårig järnväg från torvströfabriken i Köpinge till stationsområdet i Perstorp. Vagnarna drogs med stutar eller hästar men 1913 användes ett lok som drevs med råolja, senare ett egentillverkat ånglok som ersattes av ett dieseldrivet lok.
Boende längs spåret utnyttjade ofta tåget för att åka till Perstorp och handla. I mitten av 1950-talet tog lastbilar över transporten och den smalspåriga järnvägen till Perstorp lades ner.


Järnvägshotellet
Hotellet som byggdes 1907 innehöll från början sju resanderum och en liten lägenhet på tredje våningen. Denna gjordes senare om till resanderum. Andra våningen hade café, stor och liten matsal, samtliga med ingång mot trädgården med sina bersåer. Dessutom fanns ett förmak med ingång från Ybbes Plats.
På sträckan Åstorp-Hässleholm justeras signalsystemet så att kapaciteten ökar och anläggningen blir modernare, vilket gör att tågen kommer att kunna hålla högre hastigheter.
Läs mer på Trafikverkets hemsida om projektet Skånebanan.
Visste du att …
Snabbfakta om Järnvägen:
Vad: Järnväg med station i Perstorp.
Invigdes: 1875
Idag: Skånebanan är en viktig regional järnväg mellan Helsingborg och Kristianstad som förbinder nordvästra Skåne med Blekinge och nordöstra delen av Skåne. Banan har stor betydelse för både person- och godstrafik.
Framtid: För att öka säkerheten, korta restiderna och förbättra punktligheten rustas Skåne-banan mellan Helsingborg och Kristianstad upp. En rad förbättrande åtgärder har gjorts, eller planeras att göras.