• Nutid

Järnvägen

Perstorps port till världen


Carl Wendt, ägare till Gustafsborgs Säteri, behövde transportera ved till Danmark och såg till att en järnvägsstation byggdes i Perstorp. 1875 invigdes Skånebanan med sträckan Hälsingborg-Hässleholm. Som en följd av att järnvägen anlades och företag grundades ökade Perstorps folkmängd och flera nya hus byggdes kring järnvägsstationen. Perstorp blev ett stationssamhälle.

Tidens utveckling sitter i spåren

När stationen i Perstorp byggdes räknades den som tredje klassens station med två sidospår och ett pumphus av trä, placerat öster om stationshuset. Banvaktsstugan vid järnvägsövergången söder om spåren tillkom också år 1875 men revs 1978. År 1942 blev järnvägen förstatligad, inlemmades med SJ, och banan elektrifierades.

Från häst till diesel

Omkring 1905 byggdes också en cirka fem kilometer lång smalspårig järnväg från torvströfabriken i Köpinge till stationsområdet i Perstorp. Vagnarna drogs med stutar eller hästar men 1913 användes ett lok som drevs med råolja, senare ett egentillverkat ånglok som ersattes av ett dieseldrivet lok.

Boende längs spåret utnyttjade ofta tåget för att åka till Perstorp och handla. I mitten av 1950-talet tog lastbilar över transporten och den smalspåriga järnvägen till Perstorp lades ner.

Järnvägshotellet

Hotellet som byggdes 1907 innehöll från början sju resanderum och en liten lägenhet på tredje våningen. Denna gjordes senare om till resanderum. Andra våningen hade café, stor och liten matsal, samtliga med ingång mot trädgården med sina bersåer. Dessutom fanns ett förmak med ingång från Ybbes Plats.

På sträckan Åstorp-Hässleholm justeras signalsystemet så att kapaciteten ökar och anläggningen blir modernare, vilket gör att tågen kommer att kunna hålla högre hastigheter.

Läs mer på Trafikverkets hemsida om projektet Skånebanan.

Visste du att …

  • Enligt järnvägsbolagets plan skulle järnvägsstationen lokaliseras i Blekemossa som var bygdens centrala plats. Denna plan stöp på att gästgivare Olsson bestämt motsatte sig den och vägrade att upplåta mark till en järnvägsstation. Patron Carl Wendt skänkte därför mark till en järnvägsstation på dess nuvarande plats.
  • Mellan Järnvägsgatan och spåren från Köpmangatan till stationshuset anlades på 1880-talet en park som kom att kallas Järnvägsparken, att planera in gröna rum i anslutning till stationsområden var på denna tid en självklarhet.
  • Järnvägshotellet byggdes 1907 av målarmästare Nils Ekberg och hans hustru Anette. Hotellet innehöll från början sju rum och en liten lägenhet. Här fanns också bland annat café och matsal.
  • 1964 ödelades byggnaden av brand.

Snabbfakta om Järnvägen:

Vad: Järnväg med station i Perstorp.

Invigdes: 1875

Idag: Skånebanan är en viktig regional järnväg mellan Helsingborg och Kristianstad som förbinder nordvästra Skåne med Blekinge och nordöstra delen av Skåne. Banan har stor betydelse för både person- och godstrafik.

Framtid: För att öka säkerheten, korta restiderna och förbättra punktligheten rustas Skåne-banan mellan Helsingborg och Kristianstad upp. En rad förbättrande åtgärder har gjorts, eller planeras att göras.