• Dåtid

Inge Nilssons åkeri

Ett av landets största privatägda åkerier

Inge Nilsson startade åkeriet 1931 tillsammans med sin far Johan.  
Företaget utvecklades, fler lastbilar köptes in och uppdragen för de större företagen i Perstorp, som ESAB och nuvarande Perstorp AB, blev fler och fler.

Företaget splittrades i olika delar

På 1950-talet började företaget med tankbilstransporter och blev med tiden ett av landets största privatägda åkerier och ett av de större företagen i kommunen. Inge Nilsson gick plötsligt bort 1975 och något decennium senare splittrades företaget i olika delar. Börjessons Bil köpte serviceverkstaden, styckegodsbilarna flyttades till Hässleholm och tankbilsdelen gick samman med ADR-transport och blev ett rikstäckande företag med över 100 tankbilar som trafikerade hela Europa. Senare köptes ADR-Transport upp av finska Haanpää OY och kontor och vissa bilar flyttade från Perstorp till Helsingborg. 2015 såldes koncernen till franska familjeföretaget SAMAT – en av de största aktörerna i tankbilsbranschen i Europa. 

Läs mer om franska SAMAT här

Visste du att …

  • Inge Nilssons åkeri var med och genomförde den stora isresan som transporterade ett isblock från polcirkeln till ekvatorn.  Läs mer om denna resa här  

Snabbfakta om
Inge Nilssons åkeri:

Företag: Inge Nilssons Åkeri

Grundat: 1931

Idag: Åkeri med stor fordonsflotta av lastbilar, tankbilar, grävmaskiner och caterpillar. 

Framtid: Det som från början hette Inge Nilssons åkeri ägs idag av franska familjeföretaget SAMAT, en av de största aktörerna i tankbilsbranschen i Europa. 

Den stora isresan – från polcirkeln till ekvatorn

Går det att frakta ett stort isblock från polcirkeln till ekvatorn utan att det smälter? Detta var en fråga som dök upp på Radio Luxemburg och ledde till att Inge Nilssons åkeri från Perstorp i februari 1959 transporterade ett tre ton tungt isblock, 40 000 år gammalt, från en norsk glaciär till Afrika. 

Tusen mil långa resa

Isblocket placerades i en stålbehållare i en ombyggd lastbil från Inge Nilssons åkeri, och isolerades med glasull. Tre chaufförer turades om att köra den tusen mil långa resan. På vägen stannade man vid ett flertal sjukhus och samlade upp mediciner som skulle levereras till det sjukhus som Nobelpristagaren Albert Schweitzer startat i Lambaréné. Efter nästan en månad kom man slutligen fram till afrikanska Libreville. Ni kan ju tänka er de förundrade blickarna från invånarna när de såg isblocket plockas ur lastbilen.